Centrum Rozwoju Kompetencji
-
Typ projektu: szkoleniowy/edukacyjny
Słowa kluczowe: Rozwój Kompetencje
Słowa kluczowe (angielski): -
Członkowie konsorcjum: Politechnika Łódzka (Lodz University of Technology) Partner projektu: Regionalny związek Pracodawców Prywatnych Ziemi Łódzkiej
Okres realizacji projektu: 1.08.2019 - 31.12.2023
Instytucja finansująca: Narodowe Centrum Badań i Rozwoju
Nazwa programu: Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój (POWER)
Kierownik projektu: Adrianna Kozłowska
Wartość dofinansowania: 1 707 329,59 PLN
Wartość projektu: 1 760 133,60 PLN
CELEM GŁÓWNYM PROJEKTU jest podniesienie kompetencji przez 1758 niestandardowych odbiorców szkolnictwa wyższego poprzez udział w 37 kursach służących rozwijaniu u jego uczestników kompetencji pozwalających na zapobieganie społecznemu wykluczeniu oraz aktywizację społeczną i zawodową, poszerzanie wiedzy ogólnej i specjalistycznej jak i pobudzanie aktywności edukacyjnej i kulturalnej do 09.2023r. Projekt zostanie zrealizowany przez Politechnikę Łódzką [PŁ] w partnerstwie z Regionalnym Związkiem Pracodawców Prywatnych Ziemi Łódzkiej [RZPP]. Partner RZPP został wybrany w otwartym naborze na podstawie Ustawy z dn. 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020 (Dz. U. z 2017r. poz. 1460, z późn.zm.) Cel projektu wpisuje się w rozwój oferty uczelni w zakresie realizacji trzeciej misji, jako forum aktywności społecznej w tym celu Politechnika Łódzka tworzy Centrum Rozwoju Kompetencji. RZPP jest podmiotem działającym na rzecz edukacji, którego doświadczenie i merytoryczny zakres działalności związany jest z celami projektu. Dodatkowo PŁ, w celu realizacji projektu nawiąże, do dnia podpisania umowy o dofinansowanie projektu formalną współpracę z podmiotem działającymi na rzecz edukacji (Urząd Miasta Łodzi), współpraca ta pozytywnie wpłynie na inspirowanie społeczności lokalnej oraz płynną i efektywną realizację projektu-KD2. Dzięki współpracy podmiotów PŁ i RZPP powstanie wartość dodana, nastąpi znaczące wzmocnienie więzi i synergii pomiędzy uczelnią, biznesem i społecznością lokalną, pozwalające stronom lepiej określać problemy, potrzeby i możliwości własne oraz partnerów, poszerzać obszary współdziałania, inspirować do działania i rozwoju, likwidować dostrzeżone bariery, zapobiegać wykluczeniu społecznemu i w efekcie przyczynić się do wzrostu jakości życia. Współpraca ta ułatwi PŁ definiowanie nowych celów w zakresie niestandardowych działań dydaktycznych i niestandardowych odbiorców szkolnictwa wyższego a RZPP przyjąć rolę partnera diagnozującego problemy społeczne oraz rozpoznającego potrzeby rozwojowe i szkoleniowe społeczeństwa niezbędne przy definiowania celów działań dydaktycznych. Ww. cel jest spójny z celem szczegółowym POWER oraz z celami wyznaczanymi przez dokumenty o charakterze strategicznym dla woj. łódzkiego (SRWŁ, inteligentne spec.reg. wskazane w RSI LORIS 2030) i kraju: wpisuje się w założenia dok. strateg. "Perspektywa uczenia się przez całe życie", mieści się w ramach realizacji Długookresowej Strategii Rozwoju Kraju. Polska 2030. Projekt wypełnia też cele wskazane w strateg. dok. UE Europa 2020: uczenie się w różnych formach, miejscach i przez całe życie, mające na celu rozwój kompetencji i kwalifikacji, staje się kluczem do zrównoważonego wzrostu gosp. i rozwoju społ. obywatelskiego. Projekt stanowi odpowiedź na problemy zdefiniowane w Analizie kwalifikacji i kompetencji kluczowych dla zwiększenia szans absolwentów na rynku pracy, Agrotec,14' poprzez wsparcie dla współpracy uczelni z biznesem i wzmacnianie prozatrudnieniowej roli szkolnictwa wyższego, zwiększenie jakości oferowanych usług edukacyjnych i rozwój kompetencji w obszarach kluczowych dla gospodarki. Dlatego też projekt służy w rozwijaniu kompetencji pozwalających na aktywizację społeczną i zawodową, poszerzanie wiedzy ogólnej i specjalistycznej i rozwój zainteresowań jak i zapobieganiu wykluczeniu społecznemu. Politechnika Łódzka jest jedynym polskim partnerem stowarzyszenia DLEARN (http://dlearn.eu/), którego celem jest walka z wykluczeniem cyfrowym. Z przeprowadzonego w 2017r. badania ( Needs, issueas, practices and possible improvements in education trough digital transformation) )na ponad 1000 osobach wynika m.in., że osoby oczekują nadal szkoleń bezpośrednich (>70%), które powinny być wspierane przez materiały dostępne online Raport "Polski Rynek Pracy - wyzwania i kierunki działań" wskazuje, że grupa biernych osób, które nie uczestniczą w szkoleniach i nie podwyższają swoich kompetencji oraz nie planują tego robić to ponad 55% (niezależna od wieku). Tylko około 20% planuje podnoszenie swoich kompetencji. aż 70% nie podnosiło kompetencji w ostatnich 12 miesiącach. Grupy specjalistyczne (lekarze, prawnicy, informatycy, osoby zarządzające, ekonomiści, itp) są bardziej chętni do podwyższania kompetencji, dlatego projekt Politechniki Łódzkiej skierowany jest głównie do osób spoza tego obszaru. Zaproponowane szkolenia mają charakter podstawowy, tak aby trafić do grup wykluczonych. Oferta kursów przygotowanych przez Politechnikę Łódzką w ramach projektu odpowiada potrzebom określonym w corocznych badaniach prowadzonych przez Biuro Karier PŁ, gdzie pracodawcy wskazują obszary swoich zainteresowań i braków kompetencji na rynku. W projekcie definiowane są kompetencje kluczowe zgodnie z zaleceniem PE i Rady UE z dn.18.12.2006 w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie, jako połączenie wiedzy, umiejętności i postaw odpowiednich do sytuacji. Projekt przyczynia się do rozwoju ośmiu kompetencji kluczowych tj.: ■ porozumiewanie się w języku ojczystym ■ porozumiewanie się w językach obcych ■ kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo-techniczne ■ kompetencje informatyczne ■ umiejętność uczenia się ■ kompetencje społeczne i obywatelskie ■ inicjatywność i przedsiębiorczość ■ świadomość i ekspresja kulturalna. Niniejszy projekt, którego okres trwania wynosi 36 miesięcy-KD3, obejmuje swoim zakresem wyłącznie realizowane wspólnie przez PŁi RZPP działania prowadzone na rzecz społeczności lokalnych i regionalnych, przyczyniające się do rozwoju kompetencji kluczowych, odpowiadających potrzebom rynku pracy, gospodarki i społeczeństwa-KD5.
-
Powrót