Oferta złożona w związku z Zaproszeniem Ministra Edukacji i Nauki do składania ofert w ramach projektu pozakonkursowego pt. „Doskonałość dydaktyczna uczelni” w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój

n/d


Typ projektu: szkoleniowy/edukacyjny

Słowa kluczowe: n/d

Słowa kluczowe (angielski): n/d

Członkowie konsorcjum: Projekt nie był realizowany w ramach konsorcjum

Okres realizacji projektu: 7.11.2022 - 30.09.2023

Instytucja finansująca: Ministerstwo Edukacji i Nauki

Nazwa programu: Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój (POWER)

Kierownik projektu: Andrzej Romanowski

Wartość dofinansowania: 614 715,33 PLN

Wartość projektu: 614 715,33 PLN



Realizacja przedmiotowego projektu przyczyni się do wdrażania reformy na uczelni, poprzez stworzenie nowego modelu zarządzania jakością (projektowania i doskonalenia) interdyscyplinarnego programu studiów w obszarze zarządzania technologiami ICT (II stopień). Realizacja projektu ma również na celu profesjonalizację i podniesienie jakości kształcenia w szkolnictwie wyższym, poprzez rozwijanie praktycznych umiejętności dydaktycznych wśród pracowników dydaktycznych i badawczo-dydaktycznych, oraz promowanie naukowego podejścia do nauczania. Efektem realizacji projektu będzie zaimplementowanie w całości nowego modelu zarządzania (projektowania i doskonalenia programu studiów, zgodnie z zał. nr 1 do dokumentacji konkursowej). Projekt wpisuje się w cele szczegółowe działania 3.4. Zarządzanie w instytucjach szkolnictwa wyższego, tj. wsparcie zmian organizacyjnych i podniesienie kompetencji kadr w systemie szkolnictwa wyższego. W ramach projektu Wnioskodawca planuje zrealizować dwa zadania (okres realizacji projektu: 06.2022-09.2023). ZADANIE 1 STWORZENIE NOWEGO MODELU ZARZĄDZANIA: • opracowanie nowych wytycznych dotyczących projektowania i doskonalenia programów studiów – wzory dokumentacji (m.in. program studiów, plan studiów, matryca pokrycia efektów uczenia się). Realizacja zadania będzie polegała na kompleksowym opracowaniu nowego modelu zarządzania jakością, na bazie którego zostanie oparty nowy interdyscyplinarny program studiów w obszarze zarządzania technologiami ICT. Filarem nowego systemu będzie pętla doskonalenia jakości kształcenia złożona z takich komponentów jak: misja uczelni, cele programowe, potrzeby interesariuszy, kierunkowe efekty uczenia się, kryteria weryfikacji efektów uczenia się, metody kształcenia, weryfikacja efektów uczenia się i ewaluacja. Najważniejszym elementem nowego modelu będzie efektywne wdrożenie sytemu ewaluacji, jako etapu domykającego proces. Całość systemu będzie domykał mechanizm informacji zwrotnej, który pozwoli na wdrożenie skutecznego systemu ciągłego doskonalenia programu. Aby taka ewaluacja była możliwa, istnieje potrzeba znaczącego zmniejszenia liczby efektów kierunkowych, tak aby uprawnione jednostki były w stanie monitorować poziom osiągania zakładanych efektów, oraz na bieżąco wpływać na skuteczność poszczególnych etapów procesu kształcenia. Oparcie całego systemu doskonalenia jakości na efektach kierunkowych, jest zgodne z wymogami legislacyjnymi dla tworzenia programów studiów oraz z zapisami Polskiej Ramy Kwalifikacji, która nie definiuje szczegółowych efektów uczenia się, a jedynie dla każdego poziomu generuje opis zakładanego poziomu kompetencji uczącego się. • zakup licencjonowanego oprogramowania do zarządzania i prezentacji programów studiów całej PŁ; Efektywne wdrożenie modelu zarządzania jakością będzie możliwe jedynie w oparciu o dobrze funkcjonujący system informatyczno- informacyjny, zbudowany na wielopoziomowej strukturze operacyjnej. System będzie działał w pełni kompatybilnie z nowo opracowanym modelem zarządzania jakością. • dostosowanie systemu, migracja i wprowadzenie danych; Nowopowstały system musi być w pełni kompatybilny z innymi elementami systemu informatycznego uczelni, w zakresie obsługi programów studiów i dokumentowania przebiegu studiów dla studentów. • szkolenie dla Rad Kierunków studiów: „Jak projektować nowe programy?” oraz kurs e-learningowy dla nauczycieli – kierowników przedmiotów „Projektowanie przedmiotów w nowej aplikacji”. Wdrożenie innowacyjnego podejścia do systemu zarządzania jakością i odejście od nakierowania na przedmiotowe efekty uczenia się, wymaga kompleksowego przeszkolenia kadry oraz wypracowania nowego rozumienia systemu i jego poszczególnych etapów. ZADANIE 2 ROZWÓJ ZAWODOWY NAUCZYCIELA AKADEMICKIEGO: • opracowanie modelu ścieżki rozwoju nauczyciela akademickiego z wykorzystaniem systemu odznak, który będzie skorelowany z funkcjonującym w uczelni, systemem oceny okresowej pracownika, wymaganiami stawianymi awansom na stanowisko profesora uczelni, w grupie pracowników dydaktycznych. Model będzie budowany w oparciu o jedną z wybranych taksonomii umiejętności, będzie również uwzględniał teorię wielorakiej inteligencji wg. Gardnera. • opracowanie kilkunastu klas odznak w obrębie 5 ścieżek rozwoju: Klasy odznak to inaczej opis mikrokwalifikacji, kompetencji zdobytych przez posiadacza odznaki. Opis ten zawiera informacje takie jak: nazwa i obraz odznaki, opis kompetencji/efektów uczenia się, kryteria uzyskania odznaki, dowody lub zadania do wykonania; • opracowanie graficzne (księga wizualizacji odznak); • certyfikacja; • system opracowania rocznych nagród Rektora PŁ – opracowany zostanie regulamin konkursu. W projekcie zakładamy uruchomienie 5 kategorii nagród (opis każdej kategorii, kryteria wyboru, wysokość nagrody rocznej, wypłacanej w formie dodatków dydaktycznych).


-

Powrót