REIWork: Reconfigurable Environments for Interactive Workspaces
REIWork: Rekonfigurowalne środowiska dla interaktywnych miejsc pracy
Project type: Research and development
Keywords: dostępność interakcja człowieka z komputerem inteligentny interfejs użytkownika sztuczna inteligencja uczenie maszynowe
Keywords (english): accessibility human computer interaction intelligent user interface artificial intelligence machine learning
Consortium members: Project was not implemented as part of a consortium
Project implementation period: 2/02/2022 - 1/02/2025
Funding institution: Narodowe Centrum Nauki
Program name: Preludium
Project manager: Julia Dominiak
Funding value: 209 340,00 PLN
Total project value: 209 340,00 PLN
Nieunikniony postęp technologiczny zmienia sam charakter pracy. Z jednej strony coraz więcej procesów podlega automatyzacji, a współpraca z zrobotyzowaną siłą roboczą staje się coraz większym wyzwaniem. Z drugiej strony społeczeństwo w coraz większym stopniu przyjmuje różnorodność i pojawia się społeczna potrzeba tworzenia różnorodnych i integracyjnych przestrzeni do pracy. Ten projekt odpowiada na te wyzwania, projektując, wdrażając i oceniając nowy rodzaj środowiska pracy: interaktywne środowisko rekonfigurowalne (IRE - Interactive Reconfigurable Environment) będzie wykorzystywać techniki sztucznej inteligencji do dynamicznego dostosowywania fizycznych powierzchni wokół użytkownika w celu zapewnienia wydajnego, użytecznego i wszechstronnego interfejsu. Korzystając z zaawansowanego modelowania użytkownika, IRE interaktywnie modeluje preferencje i biegłość użytkowników, aby zapewnić interfejs, który dynamicznie zmienia swoje właściwości w miarę postępów użytkownika w zadaniu. Interfejsy oparte na IRE umożliwią zróżnicowanym użytkownikom efektywną pracę i dostrzeżenie pozytywnych doświadczeń użytkownika, zwłaszcza w zadaniach powszechnych w przyszłych środowiskach pracy, takich jak analiza danych lub współpraca z robotami.Adaptacyjne środowisko pracy wspomoże koncentrację i produktywność przy jednoczesnym zapewnieniu bezpieczeństwa pracy w środowiskach mieszanych – przemysłowych, półautomatycznych, automatycznych, a przede wszystkim w sytuacjach współpracy ludzi z autonomicznymi jednostkami. System będzie stale monitorował stan użytkownika poprzez systemy fizjologiczne, zapewniając bezpieczeństwo i brak przeciążenia poznawczego. W tym celu zostanie wykorzystana technologia uczenia maszynowego, rozszerzona rzeczywistość, czujniki fizjologiczne (EMG, EEG, GSR), siłowniki, druk 3D itp.Proponowana praca różni się ciekawie od dotychczasowych, ponieważ skupia się na adaptacji fizycznych środowisk, czyli modyfikacji obiektów wokół użytkownika za pomocą aktuatorów, podczas gdy dotychczasowa praca skupiała się na adaptacji wyłącznie w domenie cyfrowej, czyli na ekranie urządzenia interaktywnego. Ponadto opracowane w ramach tego projektu prototypy o wysokiej wierności będą pierwszymi funkcjonalnymi prototypami, które umożliwią osobom niepełnosprawnym interaktywną rekonfigurację i adaptację środowiska pracy.Struktura projektu opiera się na podstawowych badaniach HCI — procesie projektowania zorientowanego na użytkownika (UCD). Do opracowania prototypu w projekcie użyję klasycznych metod projektowania interakcji zorientowanych na użytkownika. Przeprowadzę kontrolowane eksperymenty i badania in situ. We wszystkich badaniach użytkowników zostanie zastosowana ocena metodą mieszaną.
Inevitable technological progress changes the very nature of work. On the one hand, more and more processes are subject to automation and cooperating with a robotic workforce becomes an increasing challenge. On the other hand, society is increasingly embracing diversity and there is an emerging social need to build diverse and inclusive spaces for work. This project answers these challenges by designing, implementing and evaluating a novel type of a work environment: an Interactive Reconfigurable Environment (IRE) IREs will leverage artificial intelligence techniques to dynamically adapt the physical surfaces around a user to provide an efficient, usable and inclusive interface. Using advanced user modelling, IREs will interactively model the users' preferences and proficiency to provide an interface, which dynamically changes its properties as the user progresses in a task. IRE-based interfaces will empower diverse users to work effectively and perceive a positive user experience especially in tasks prevalent in future work environments such as sensemaking, data analysis or collaboration with robots.An adaptive work environment will support concentration and productivity while ensuring work safety in mixed environments - industrial, semi-automatic, automatic and, above all, in situations of cooperation between people and autonomous agents. The system will constantly monitor the user's condition through physiological systems, ensuring safety and no cognitive overload. For this purpose, the technology of machine learning, augmented reality, physiological sensors (EMG, EEG, GSR), actuators, 3D printing, etc. will be used.The proposed work is interestingly different from past work as it focuses on adapting physical environments, i.e. modifying the objects around the user using actuators, while past work focused on adaptation solely in the digital domain, i.e. on the screen of an interactive device. Further, the high-fidelity prototypes developed in this project will be the first functional prototypes to empower people with disabilities to interactively reconfigure and adaptive work environment.The structure of the project is built on the staple of HCI research---the user centred design (UCD) process. Here, we use the framing of UCD, which emphasises the conceptual understanding of the design space. I will use classic user-centred interaction design methods to develop the prototype in the project. I will conduct controlled experiments and in-situ studies. Mixed-method evaluation will be used in all user studies. These methods are accepted as offering ecological validity in the HCI field. This unique blend of methods has proven to be effective in building, evaluating and understanding prototypes, which inspire future developments in technology. Here, I aim to build on the tradition of research-oriented interactive surfaces.
Go back